Senior-onderzoeker Ondenkbare Marketing

Functie
Senior-onderzoeker Ondenkbare Marketing
Telefoon
Projecten

Charlotte Kobus is senior onderzoeker bij het lectoraat Ondenkbare Marketing in Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap.

Het is een thema wat haar al lang bezighoudt: minder en beter consumeren. Haar onderzoek begon ooit met minder en beter energieverbruik door huishoudens in haar PhD, maar ze wilde verbreden. Als docent bij TU Delft | Industrial Design Engineering heeft Charlotte in groeiende mate geprobeerd jonge ontwerpers kritisch op te leiden: wat help je de wereld in? Welke waarde heeft het en wat gaat er ‘stuk’?  Haar focus is verschoven van ontwerper naar marketeer. Ze houdt zich bezig met vraagstukken als: hoe ziet marketing eruit in een economie die niet groeit, of zelfs krimpt? Marketing heeft zich ontwikkeld om almaar meer invloed uit te oefenen op de consument voor de eigen groei, waardoor het neerleggen van de volledige verantwoordelijkheid bij de consument (the ‘responsible consumer’) voor koopgedrag niet fair is. Wat als marketeers die invloed nu juist laten gaan? Wat is marketing dan?

 

Loopbaan

Charlotte begon haar academische carrière met een promotieonderzoek hoe huishoudens kunnen worden aangemoedigd om energiegebruik thuis te verduurzamen. Na haar promotie is ze blijven lesgeven aan de faculteit Industrial Ontwerpen in Delft, haar alma mater. Naast haar academische ervaring heeft ze ruime praktijkervaring. Eerst werkend aan de energietransitie en aan interne innovatiemanagement projecten bij een netbeheerder. Later had ze een co-creatie bureau met een compagnon en werkte ze voor verschillende publieke en private opdrachtgevers.

 

Expertise

Industrieel ontwerpen, marketing & consumentengedrag, -onderzoek & gedragsverandering, duurzaamheid, energie(transitie). Andere interesse en ervaring: systemic design, dialoog, samenwerking, co-creatie, verandervraagstukken, leren & ontwikkelen, vergroening van stadstuinen (beplanting en tuinontwerp, permaculture design).

 

Onderzoeken

Een eerste onderzoek is een intern onderzoek naar welke marketingtheorieën en -praktijken worden gepromoot en aangeleerd aan jonge ondernemers bij Avans en welk aandeel daarvan nog zijn wortels heeft in een ideologie, die innovatie – waar we als maatschappij wel op zitten te wachten – in de weg zit en overconsumptie in de hand werkt. En uiteraard willen we beantwoorden: welk deel is al gebaseerd op Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap en wat is ervoor nodig om dit deel verder uit te bouwen? Dit onderzoek maakt daarmee een momentopname van de transitie, om zo het gesprek binnen Avans over welk Entrepreneurial Marketing (EM) onderwijs te geven op gang te brengen en de transitie verder te ondersteunen.

PhD: A switch by design: User-centred design of smart energy technologies to change habits of using energy at home

Huidig:

  • Demarketing (met Marco Kuijten)
  • Lean for Social Enterprises (met Alinda Kokkinou)
  • Greenwashing (met Geert Kastelijn)
  • Planned Obsolescence (met Susan Kleijsen)

Charlotte over een duurzame toekomst:

Als het daadwerkelijk makkelijker is om het einde van het menselijk bestaan in te beelden, dan het einde van het huidig kapitalistisch systeem, is het hoog tijd voor meer reflectie op die vastgelopen overtuigingen en hoog tijd voor meer verbeeldingskracht en actie.

Een selectie uit de publicaties van en/of met Charlotte:
Teaching aspiring industrial designers to understand value(s) TU Delft Open · 8 dec. 2022 Responsiveness of residential electricity demand to dynamic tariffs: Experiences from a large field test in the Netherlands Applied Energy, Elsevier · 1 dec. 2016 Minder energieverbruik dankzij slimme gadgets Volkskrant · 18 jun. 2016 De spits mijden achter het stopcontact Financieele Dagblad · 27 mei 2016 Energieverbruik van bewoners BNR | Bouwmeesters · 11 mei 2016 A switch by design: User-centred design of smart energy technologies to change habits of using energy at home TU Delft · 29 apr. 2016 Load shifting potential of the washing machine and tumble dryer IEEE · 4 apr. 2016 A real-life assessment on the effect of smart appliances for shifting households’ electricity demand Applied Energy, Elsevier · 1 jun. 2015 Long-term influence of the design of energy management systems on lowering household energy consumption International Journal of Sustainable Engineering, Taylor & Francis · 4 mei 2015 Slimme warmtepomp let op energieprijs Energie+ · 8 dec. 2014 Smart grids in de parktijk Energie+ · 4 dec. 2013 Smart energy households' pilot projects in The Netherlands with a design-driven approach IEEE · 6 okt. 2013 Evaluation of washing machine load potential for smart grid integration IEEE · 2 sep. 2013 Washing when the sun is shining! How users interact with a household energy management system Ergonomics, Taylor & Francis Group · 1 mrt. 2013 Integrated Design of a demand-side management system IEEE · 5 dec. 2011 User centric design of smart grid: a social and economical approach CIRED · 1 jan. 2011