Marketing Sustainable Innovations

Project Marketing Sustainable Innovations is gestart in samenwerking met het Center of Expertise Biobased Economies en de bedrijven NPSP, Upstairs en Wiltec. Het doel is inzicht te krijgen in hoe de stap naar circulariteit kan worden gemaakt en hoe bedrijven dit met hun stakeholders en klanten optimaal kunnen realiseren.

Projectleider
Looptijd
februari 2022 t/m februari 2024
Onderzoeksteam
Circulariteit

Recentelijk is de interesse in circulariteit enorm gegroeid. Toch is naar schatting minder dan 5% van de mkb-bedrijven er tot nu toe in geslaagd om deze stap te maken. We zien dat de ontwikkelingen voor veel bedrijven momenteel moeizaam verlopen. Er zijn 3 mogelijke oorzaken: gebrek aan kennis over circulariteit, aan potentiële afnemers en aan de juiste langetermijnvisie om deze verandering te realiseren. Wij zijn van plan om bedrijven deze adoptiekloof te laten overwinnen.

New Marketing richt zich hierbij niet alleen op het identificeren van de obstakels in de overgang naar circulariteit, maar vooral ook op het creëren van nieuwe mogelijkheden die deze stap gemakkelijker maken. Dit doen onderzoekers Eric Coorens, Reinier Smeets en lector Kaj Morel door praktische voorbeelden vanuit het MKB te combineren met wetenschappelijk onderzoek naar de circulaire economie, duurzame marketing en innovatie.

 

In kaart brengen en oplossingen aandragen

Hierin is het project uniek. Op macroniveau brengt het de problemen in de transitie naar een circulaire economie in kaart. Op microniveau komt het ook met oplossingen waarmee alle geïnteresseerde mkb-partijen hun voordeel kunnen doen. Dit gebeurt in een later stadium door middel van een app die de problemen van bedrijven identificeert en daarna een gepast advies geeft.