Ontwikkelingen MKB bedrijven Oss

Voor MKB-ondernemersorganisatie TIBO uit Oss is onderzoek gedaan naar de ontwikkelbehoeften van hun leden. Het onderzoek resulteerde in een ontwikkelplan voor TIBO én in aanknopingspunten voor de (door)ontwikkeling van het HBO-onderwijs bij Avans.

Projectleider
Ton van Kollenburg
Looptijd
Afgerond
Onderzoeksteam
Ontwikkelingen MKB bedrijven Oss

Bij de MKB-ondernemersorganisatie TIBO uit Oss zijn de ontwikkelbehoeften van haar leden onderzocht. Door dit onderzoek werden de belangrijkste terreinen zichtbaar, waarop de leden behoefte hebben aan kennis. Dat resulteerde in een ontwikkelplan. Daarnaast zijn de resultaten ook interessant voor het onderwijs, omdat de inzichten worden meegenomen bij de (door)ontwikkeling van curricula.

Aanleiding

Vanuit de Kracht van Oss wordt de Osse economie gestimuleerd, onder andere door het laten verzorgen van Yellow-Belt-leantrainingen. De praktijk leert dat hiervoor bij de TIBO-leden nauwelijks interesse bestaat. Daarom heeft TIBO aan het lectoraat Improving Business gevraagd te onderzoeken welke thema’s interessant zijn voor TIBO-leden en onder welke voorwaarden.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met 16 Avans-studenten die met behulp van enquêtes en interviews onderzochten op welke thema’s de leden de komende vijf jaar ontwikkelingen verwachten en of ze behoefte hebben zich te ontwikkelen. Op basis van het onderzoek zijn drie alternatieven ontwikkeld om invullingen te geven aan het door TIBO gevraagde ontwikkelplan. Deze zijn aan de leden voorgelegd tijdens een interactieve presentatie op de algemene ledenvergadering.

Resultaat

TIBO is op basis van het onderzoek geadviseerd om losse themabijeenkomsten te organiseren over ‘doelgroep en klantwensen’, (moderne) marketinginstrumenten en verdienmodellen. Daardoor wordt zowel voldaan aan de aanwezige ontwikkelbehoeften, terwijl dit tegelijkertijd met een geringe tijdbesteding kan worden gerealiseerd. Het onderwijs bij Avans kan worden verbeterd door deze ontwikkelgebieden in de curricula te laten terugkomen.