Functie
Docent - onderzoeker Impactvolle Waardeketens
Telefoon

Als docent-onderzoeker HRM bij Avans Den Bosch en het lectoraat Impactvolle Waardeketens richt Elias zich op het bevorderen van duurzame loopbanen. Zijn aanstaande promotie (december 2025, Radboud Universiteit) onderzoekt specifiek hoe onderwijsinstellingen duurzame loopbanen van docenten kunnen stimuleren door proactief loopbaangedrag te bevorderen – essentieel gezien de grote uitdagingen in deze sector. In zijn werk vertaalt hij deze en andere onderzoeksinzichten naar praktisch toepasbaar onderwijs en advies binnen het HRM-domein.

Expertise

Zijn expertise ligt op het snijvlak van loopbanen, HRM en toegepaste psychologie, met thema’s zoals loopbaanontwikkeling, duurzame loopbanen en inzetbaarheid, proactief loopbaangedrag, employability, leiderschap en levenslang ontwikkelen.

Onderzoek

Zijn promotieonderzoek (Sustainable Careers in Education) richt zich op de vraag hoe onderwijsinstellingen duurzame loopbanen van docenten kunnen stimuleren via factoren als leiderschap, betrokkenheid, proactief gedrag, psychologische behoeften en inclusie. De resultaten zijn gepresenteerd op internationale congressen en gepubliceerd in onder meer het Journal of Vocational Behavior.

Loopbaan

Opleiding: BSc (2018) & MSc Bedrijfskunde (specialisatie Organizational Design & Development, 2019), Radboud Universiteit.
Werkervaring: Promovendus aan de Universiteit Gent (2020–2023) en Radboud Universiteit (2023–2025, promotie december 2025). Sinds juni 2024 is hij docent HRM bij Avans Hogeschool in Den Bosch.

Publicaties

– Janssen, E., Van der Heijden, B. I. J. M., Akkermans, J., Audenaert, M. (2021). Unraveling the complex relationship between career success and career crafting: Exploring nonlinearity and the moderating role of learning value of the job. Journal of Vocational Behavior, 130, 103620. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2021.103620

– Janssen, E., Van Strydonck, I., Decuypere, A., Decramer, A., & Audenaert, M. (2020). How to foster nurses’ well‐being and performance in the face of work pressure? The role of mindfulness as personal resource. Journal of Advanced Nursing76(12), 3495-3505. https://doi.org/10.1111/jan.14563

– Van der Heijden, B. I. J. M. , Audenaert, M., Janssen, E., Goossens, V., & Decramer, A. (2025). How supervisor’s life-span related HRM practices drive flow and employability of teachers: the moderating role of leader-member exchange. Public Management Review. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/14719037.2025.2491777

– “Talentenjacht – welke job past bij jou?” – EOS Wetenschap & FWO ‘Grijze Cellen’ lezingen- en debatreeks. Livestream. https://fwo.be/nl/resultaten-outreach/grijze-cellen/welke-job-past-bij-jou/

– UGent @ Work Research Brief 10: Hoe kan je als werkgever proactief loopbaangedrag faciliteren? https://www.ugent.be/ugentatwork/nl/research-briefs/research-brief-10.htm

– UGent @ Work Research Brief 5: Dubbelzinnige resultaten van werkdruk in de zorg. https://www.ugent.be/ugentatwork/nl/research-briefs/research-brief-5.htm

Quote: Wat is jouw persoonlijke drijfveer om het kompas naar brede

Elias over brede welvaart:

''Mijn persoonlijke drijfveer is om, gemotiveerd door de grote uitdagingen in essentiële sectoren als de onderwijssector en de zorg, te onderzoeken en te onderwijzen hoe we werk zo kunnen inrichten dat het de levens van mensen verrijkt in plaats van uitput.''