Senior-onderzoeker Nieuw Ondernemerschap/Ondenkbare Marketing en programmamanager

Functie
Senior-onderzoeker Ondenkbare Marketing en programmamanager
Telefoon

Eric Coorens is senior onderzoeker in de transitie van organisaties naar duurzame bedrijfsprocessen en marketing. Daarnaast is hij programmamanager voor de samenwerking met het werkveld en voor de ontwikkeling van een master-opleiding rond brede welvaar en nieuw ondernemerschap.

Loopbaan

Eric heeft meer dan 35 jaar ervaring in internationale (beursgenoteerde) bedrijven, NGOs, brancheorganisaties en management consulting, waarvan meer dan 15 jaar als CEO en bestuurder. Ook momenteel is hij nog deels actief als toezichthouder en adviseur. Eric doet met name participatief actie-onderzoek vanuit een bedrijfskundige, marketing- en engineering achtergrond. Zijn primaire focus ligt op verantwoordelijk leiderschap, circulaire bedrijfsmodellen en waardesystemen, innovatie gedreven regeneratieve bedrijfsprocess en marketing.

Expertise

Een mix van operationele, bestuurlijke en strategische ervaring, kennis en netwerken stelt Eric in staat om complexe (internationale) organisaties, waardeketens en ecosystemen te begrijpen en er binnen te handelen. Nieuwe en verbeterde manieren van samenwerking en co-makership met een breed scala aan stakeholders zijn een specialisme dat Eric met name op het gebied van verduurzaming en regeneratief ondernemerschap inzet. Momenteel richt Eric zich vooral op leiderschap en ondernemerschap voor een impliciete balans tussen economische, sociale, ecologische en governance aspecten. De context hiervan is vooral gericht op inclusiviteit van alle stakeholders, circulariteit, regeneratieve processen en de optimale waardeketen hiervoor (lokaal, regionaal, intercontinentaal).

Onderzoek

Eric’s achtergrond en expertise komen tot uiting in zijn doctoraal onderzoek ‘A practice-based approach for businesses and their CEOs to become regenerative’, voornamelijk als projectmanager van het gezamenlijke onderzoeksprogramma ‘Doing business as if The World is Our Village’ van de lectoraten International Business (vml) en New Marketing. Het doel van het programma is om duurzaam zakelijk gedrag te vergroten door bedrijven en individuen bewust te maken van hun directe en indirecte impact op de gemeenschappen, ecosystemen en waardeketens waar ze deel van uitmaken. Het onderzoek is actiegericht en beoogd nauwe samenwerking met studenten, academies, bedrijven en instellingen om directe feedback uit het veld te verkrijgen. Dit door pro-actief te prototypen en te evalueren van tooling en best practices die op het onderzoek gebaseerd zijn. Deze continue implementatie en evaluatie in co-makership is gericht op onderwijs, het bedrijfsleven en toegepast onderzoek. Samen met alle betrokken partijen toewerken naar een betere wereld is waarvoor Eric ’s ochtends zijn bed uitstapt.