Nieuwe marketing bij Buurkracht

Hoe zet je een burgerinitiatief in de markt voor burgers in de leeftijdscategorie 20-35 jaar?

Onderzoeksthema
Looptijd
Afgerond
Onderzoeksteam
Inleiding

Buurkracht, onderdeel van Enexis groep, is een maatschappelijk initiatief voor duurzame ontwikkeling zonder commerciële doelstelling. Buurkracht streeft naar maatschappelijke impact door en voor burgers. Dit slaat vooral aan bij burgers die ouder zijn dan 35 jaar en minder bij mensen tussen 20 en 35 jaar. Deze relatief jonge groep bewoners wil Buurkracht ook betrekken bij de verbetering van hun buurt omdat ze daar zelf nog lange tijd onderdeel van uitmaken.

 

Onderzoek

Student Joyce van Roij ontwikkelde een buurtinitiatief dat in haar woonomgeving werd uitgevoerd. Ze deed dat in de vorm van een actie-onderzoek. Ook maakte ze een blauwdruk voor het realiseren van vergelijkbare buurtinitiatieven. Het onderzoek levert een advies op hoe de leeftijdsgroep 20- tot 35-jarigen te activeren is, zodat ze als collectief zelf sociaaleconomische innovaties realiseren. Bij voorkeur door nieuwe marketing in te zetten.