Smart Assessment Sustainable Tourist Destinations (RAAK-PRO)

Als onderdeel van het NWO onderzoeksproject Smart Assessment Sustainable Tourist Destinations (SASTDes) zoekt het lectoraat uit hoe duurzaam toerisme is te vermarkten.

Projectleider
Kaj Morel
Looptijd
februari 2022 t/m februari 2024
Onderzoeksteam
Aanleiding

De forse groei van het toerisme zorgt niet alleen voor economische vooruitgang, maar leidt ook tot negatieve effecten op het milieu en heeft gevolgen op sociaal-cultureel en economisch gebied van bestemmingen. Een veelgebruikte methode om toerisme duurzamer te maken, is om toeristische producten te onderwerpen aan een duurzaamheidsassessment, vaak leidend tot een keurmerk. Doel van deze assessments is om bestemmingen ertoe aan te zetten om tot duurzamere prestaties te komen en consumenten te prikkelen om duurzame toeristische keuzes te maken.

Tot op heden blijken duurzaamheidsassessments in het toerisme niet succesvol. Het project SASTDes onderzoekt hoe duurzaamheidsassessments wel zouden kunnen werken door de belemmeringen die bestaan bij bestemmingen voor toeristen weg te nemen. De centrale onderzoeksvraag luidt: ‘Op welke manier kan een duurzaamheidsassessment effectief en efficiënt bijdragen aan de verduurzaming van toeristische bestemmingen?’

Het lectoraat New Marketing is verantwoordelijk voor werkpakket 4 (WP4) waarin uitgezocht wordt hoe marketing het beste in te zetten is om touroperators, reisbureaus en bestemmingen te prikkelen duurzaamheidsassessments te gebruiken om daarmee consumenten duurzamere keuzes te laten maken.

 

Onderzoek

Het onderzoek is een combinatie van grootschalig survey-onderzoek, neuro-onderzoek en experimenteel onderzoek. Het eindproduct bestaat uit diverse onderzoeksverslagen en een adviesrapport over de meest kansrijke marketingaanpak voor het stimuleren van de keuze voor duurzame toeristische bestemmingen.

 

Onderzoeksvraag

Hoofdvraag:

  • Hoe vertaal je de informatie die verzameld wordt in duurzaamheidsassessments van toeristische bestemmingen in relevante proposities voor toeristen waardoor ze vaker kiezen voor duurzame bestemmingen?

Deelvragen:

  • Welke duurzaamheidsinformatie is relevant voor toeristen bij de keuze van bestemmingen?
  • Welke segmenten zijn er onder toeristen te onderscheiden op basis van hun voorkeuren voor duurzaamheidsinformatie?
  • Hoe beïnvloeden we de keuze voor duurzame toeristische bestemmingen gericht door middel van marketingcampagnes?

 

Plaats van het onderzoek binnen het lectoraat Ondenkbare Marketing

Dit onderzoek maakt onderdeel uit van Onderzoekslijn 2: Instrumenten voor nieuwe marketing.

 

Externe partners
  • Breda University of Apllied Sciences
  • Wageningen University and Research
  • Green Destinations
  • Gemeente Breda
  • Gemeente Goeree-Overflakkee
  • Gemeente Schouwen-Duiveland
  • VVV Zuid-Limburg
  • European Centre for Eco Agro Tourism (ECEAT)
  • Treinreiswinkel
  • TUI Benelux