In dit interview vertellen BWNO-onderzoekers Tahis Marti, Tim Willems en Winfred Sonsma hoe we werken aan nieuw economieonderwijs. Een mooi voorbeeld is true pricing: een methode om de werkelijke kosten van een product zichtbaar te maken, inclusief sociale en ecologische effecten. Door dit inzichtelijk te maken in euro’s leren studenten en organisaties betere keuzes te maken die brede welvaart bevorderen.
Wie heeft er eigenlijk betaald voor het glas melk bij de lunch? Een vraag die misschien niet meteen bij je opkomt als je het bij de kassa afrekent. Toch zijn het meer partijen dan alleen degene die de bankpas trekt. “De eerste die betaalt is het kalfje”, legt Winfred Sonsma uit. Hij is senior onderzoeker aan het Avans Centre of Expertise Brede Welvaart & Nieuw Ondernemerschap (CoE BWNO).
“Dat kalf betaalt een deel van zijn welzijn voor jouw glas melk, want het wordt meteen apart gezet van de moederkoe, die haar melk kan ‘sparen’ voor menselijke consumptie. Daarnaast heeft ook de grond betaald voor die melk. Met biodiversiteit, want het grasland waar de koeien op grazen is ontzettend verschraald. Ook de boer betaalt mee, want die heeft amper een leefbaar inkomen op basis van de prijs die hij krijgt voor zijn melk.”
Al die zogenaamde geëxternaliseerde kosten worden niet bij de kassa in rekening gebracht. “Door middel van true pricing kunnen we die kosten in euro’s uitdrukken” vertelt Tahis Marti. Zij is onderzoeker Duurzame Finance & Accounting bij CoE BWNO. “Stichtingen als de True Price Foundation en Sustainability Impact Metrics, maar ook onderzoekers, nonprofitorganisaties en bedrijven als Tony’s Chocolonely, EkoPlaza en cateringbedrijf Vermaat zorgen voor input”, legt ze uit.