De introductie van een prikkelend onderwerp in het curriculum van ORM (Ondernemerschap en Retail Management). Hoe krijgen we studenten (en docenten) daadwerkelijk mee in het thema Brede Welvaart?

Onderzoeksteam

In schooljaar 2023/2024 is er binnen ORM een nieuw curriculum gestart in de eerste twee blokken van jaar 1. Er was veel ruimte gereserveerd voor het thema “Brede Welvaart”. Dit deed de nodige stof opwaaien. Het voelde voor (een aantal) studenten alsof het thema wordt opgedrongen (lees: door de strot geduwd). Docenten voelden zich niet altijd comfortabel.

Om uit te zoeken wat er nu precies aan de hand is er een onderzoek opgestart. Hoe zit het in elkaar? Hoe erg is het gesteld? Doelstelling was om te komen tot een advies om docenten zo goed mogelijk te ondersteunen bij het integreren van Brede Welvaart in het ORM-curriculum.

Deelnemers van dit onderzoeksproject zijn

  • Kaj Morel Lector en opdrachtgever
  • Irene Payens Directrice en opdrachtgever
  • Geert Kastelijn Docent ORM, lid kenniskring en onderzoeker

 

Onderzoeksopzet

Deel 1: Brede verkenning

  1. Ervaringen betrokken docenten (10 interviews)
  2. Lesstof met bijbehorende beoordelingscriteria
  3. Student- en docentevaluaties
  4. Studenten opbrengsten (in de eind-onderlegger)

Deel 2: Aanvullende docenten-enquête (n = 38)

Na onderzoek zijn er vier aanbevelingen geformuleerd

1.Stap zetten binnen ORM. Docenten staan erachter, maar er ligt geen gezamenlijke basis. De aanbeveling is om de resultaten met het team te delen en stappen te gaan zetten op dit gebied. 

2.Aanvullend onderzoek doen naar een jaar later om te kijken hoe het zich heeft ontwikkeld.

3. Het verhaal vertellen aan andere Avans- en ORM-opleidingen

4. Onderzoeken hoe we studenten kunnen betrekken bij curriculumontwikkeling.