Fieldtest ‘The Last Cup’ onderzoekt hoe bezoekers hun laatste beker inleveren bij Statieheld-automaten. We analyseren vier gedragsdimensies: weten, willen, kunnen en incentives. Tegelijk observeren we machineprestaties in eventdrukte: storingen, misinworp en wachtrijen. Dit doen we samen met MKB-partner Statieheld.

Aanleiding

Aan het einde van evenementen blijft er vaak een “laatste bekertje” liggen: bezoekers missen een prikkel om hun beker in te leveren en het inzamelsysteem sluit niet altijd aan op de praktijk. Statieheld ontwikkelt compacte, schaalbare inname-oplossingen voor blikjes en flessen, met directe uitbetaling via onder andere Tikkie en recyclemunten. Het bedrijf wil toetsen hoe dit concept werkt voor festivalbekers in een echte eventcontext.

Avans en MKB-partner Statieheld voeren daarom een living-lab fieldtest uit, gericht op zowel het gedrag van bezoekers als de werking van de automaat tijdens de drukte van een evenement.


Onderzoek

De testopzet The Last Cup combineert gedragsmeting met technische observatie. Het onderzoek richt zich op vier gedragsdimensies:

  1. Weten – Vinden bezoekers het inleverpunt? Snappen ze het systeem en de beloning?

  2. Willen – Wat is hun motivatie of houding ten opzichte van het inleveren?

  3. Kunnen – Is het praktisch haalbaar en snel genoeg?

  4. Incentives – Welke beloning werkt het beste? (Bijvoorbeeld: directe uitbetaling via Tikkie, een prijs, voucher, donatie aan een goed doel of milieu-impact.)

De dataverzameling gebeurt via ultrakorte scheurkaarten met standaarditems op deze vier dimensies, aangevuld met gestandaardiseerde observaties bij de automaat. Daarbij wordt gelet op onder meer storingen, misinworp, wachtrijen en doorstroom. Ook wordt specifiek gekeken naar gedrag waarbij meerdere bekers tegelijk worden ingeleverd.

De test vindt plaats op sport- en festivallocaties, zodat er ook tijdens piekdrukte waardevolle data verzameld kunnen worden. Het onderzoek bouwt voort op eerder SIA x Innofest-onderzoek van Statieheld, waarin het probleem van het “laatste bekertje” werd geïdentificeerd. In samenwerking met Avans richt dit vervolgonderzoek zich specifiek op bekers, gedragsinzicht en incentives met directe beloning.


Resultaten

Het onderzoek levert drie typen uitkomsten op:

  1. Gedragsinzichten – Welke combinatie van weten, willen, kunnen en incentive leidt tot de hoogste inleverbereidheid voor de laatste beker?

  2. Operationele inzichten – Wanneer en waarom ontstaan misinworp, storingen en wachtrijen? Hoe functioneert de automaat in een realistische evenementencontext?

  3. Implementatieconclusies – Concrete antwoorden voor de keuze van de juiste incentive (bijvoorbeeld Tikkie of recyclemunt) en de randvoorwaarden voor schaalbaarheid op grote evenementen.

Met deze inzichten ontstaat een onderbouwde route om het probleem van het “laatste bekertje” aan te pakken, de doorstroming te verbeteren en de betrouwbaarheid van de machine tijdens piekdrukte te vergroten — in samenwerking met MKB-partner Statieheld.